perjantai 15. toukokuuta 2015

Uusi fillari

Olin ajellut vajaan kymmenisen vuotta Ratsulla. Ratsu on perinteinen kotimaisen valmistajan tavallinen katupyörä, jossa ei ole yhtään mitään hienouksia. Siinä on napavaihteet ja kestävä mutta painava runko. Ratsulla on poljettu Ounasvaaran huipulla, suolla, lumessa ja sohjossa ja kaukana maantiellä. Sillä on poljettu töihin, juoksukisoihin, kauppaan, radalle, salille, bänditreeneihin sekä patiolle jätskille. Kaiken kaikkiaan olen ollut ihan tyytyväinen pyörääni, mutta maastossa sillä on ollut vähän raskasta ajaa.

Juuri kun pääsee sopivalle metsäpolulle niin jousittamaton Ratsu käy poukkoilemaan niin että jalat lipeävät polkimilta ja hampaat kalisee. Vauhti hiljenee väistämättäkin ja lopulta pysähtyy. Uudelleen liikkeelle pääsy maastossa on hankalaa. Jyrkistä nousuista ei tahdo päästä ylös.

Näinpä oli tullut aika päivittää lopultakin fillarikalustoa. Minusta tuo maastopyöräily oli sellainen asia jossa Ratsu on kaikista heikoimmillaan joten tuntui luonnolliselta hankkia tarkoitukseen tehty maastopyörä. Selailin fillarifoorumia ja muutamia osto-oppaita ja blogeja mutta eipä niistä saanut mitään selkoa. Lopulta oli vain yhä enemmän sekaisin sen suhteen mitä haluan enkä osannut tehdä päätöstä sopivasta mallista. Näillä eväin sitten kävelin pyöräliikkeeseen pyytämään neuvoa.

Halusin luotettavan pelin joka ei pysähdy maastossa elleivät sitten omat ajotaitoni lopu kesken. Aika nopeasti minulle suositeltiin Kromppia. Kromppi seisoi liikkeen muiden pyörien keskellä odottavan näköisenä. Musta jäykkäperäinen maastopyörä 29" renkailla ja lukkopolkimilla tuntui vartovan metsään pääsemistä. Vipuja ja vipstaakeja on niin paljon että vielä kaikki ei ole ihan hallussa. Esimerkiksi renkaiden vaihto mahtaisi vielä aiheuttaa hankaluuksia.

Kromppi lähti kuitenkin mukaan ja siitä alkoi yhteinen taipaleemme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti